Lisa Deen

Het handelsmerk van de Nederlandse turnploeg

Als Eythora Thorsdottir op de turnvloer staat dan wil ze eigenlijk maar één ding: het publiek raken met haar oefeningen. Het gaat haar niet om de trucjes, maar om het vertellen van een verhaal. En dat geldt niet alleen voor Thorsdottir, maar ook voor haar teamgenoten. Elegantie en uitstraling is inmiddels het handelsmerk van de Nederlandse ploeg.

Dat werd het overigens niet zomaar. De afgelopen jaren werd er door de Nederlandse turnsters en coaches veel gewerkt op de presentatie. En dat gebeurt nog steeds. “Tijdens trainingsstages wordt er veel nadruk op gelegd. We hebben veel presentatietrainingen van Patrick Kiens en doen van alles om te werken aan elegantie en uitstraling op de vloer,” vertelt Thorsdottir.

De reden daarvoor is simpel: de Nederlandse turnsters willen iets meegeven aan de jury en het publiek. “Het gaat niet alleen om trucjes. We willen juist meer laten zien. We zijn expressief en elegant. Het is geweldig als je mensen kunt raken met je oefeningen, dat je daardoor opvalt. Zulke reacties zie ik als een soort van extra medaille.”

Innoveren

Die positie willen Thorsdottir en co op weg naar Tokyo 2020 ook behouden. “Als dat kenmerk wegvalt zijn we misschien een landje dat het goed doet, maar is er niets waardoor we ons daadwerkelijk onderscheiden. Het is ons sterke punt. Er zijn nu landen die ons proberen te evenaren en dat is leuk om te zien. Het is mooi dat het turnen steeds meer de artistieke kant op gaat,” weet Thorsdottir.

De komende jaren zullen de Oranjeturnsters er alles aan doen om te blijven opvallen op het gebied van artisticiteit. “We blijven innoveren en proberen de concurrentie altijd een stap voor te blijven. Hoe we dat gaan doen ga ik nog niet verklappen, maar het gaat zeker gebeuren.”

Liefs Eythora

Meer Eythora Fanshop